Madrid – ako si užiť španielsku metropolu za dva dni?

Vždy sa mi páčilo Španielsko, ktoré prekypovalo temperamentom a vášňou. Chcela som zažiť túto atmosféru, preto som sa tešila na návštevu Madridu. Zo začiatku som bola trochu sklamaná. Aj napriek tomu, že ide o hlavné mesto, stojí v pozadí ostatných španielskych miest. Omnoho väčšej obľúbenosti sa teší napríklad Barcelona. Na druhej strane, aspoň sme sa nemuseli predierať davmi turistov. Madrid síce nie je nabitý množstvom pamiatok, ale tie, ktoré tu sú, stoja za prehliadku. Čo všetko sme videli a zažili? Dozviete sa v nasledujúcom článku.

Transfer do mesta

Letisko má štyri terminály. Pravidelne medzi nimi premávajú tzv. shuttle busy. Do centra mesta sa dostanete zo všetkých terminálov metrom alebo autobusom. Metro je predražené. Ak si nedáte pozor, jednosmerne s prestupom vás môže vyjsť aj na 20 eur!
Vlak premáva iba z terminálu T4, cena jednosmernej jazdy je 2,60 eura, spiatočný lístok stojí 5,20 eura. Autobus je o niečo drahší, zaplatíte okolo 5 eur za jednosmernú cestu. Viac informácií o letisku Alfonso Suarés Madrid Barajas nájdete na www.aeropuertomadrid-barajas.com.
Pozor na platobné automaty! Stalo sa nám, že pri kúpe lístka po zvolení anglického jazyka zostali hlavné informácie v španielčine, tak sme tipovali, ktorý je ten správny. Stačí však len zvoliť cieľovú stanicu, typ lístka (pre väčšinu turistov základný nezlacnený tarif) a ďalej postupovať ako pri klasickej platbe kartou.

Ubytovanie

Označovanie ulíc v Madride
Označovanie ulíc v centre Madridu

Bývali sme v mestskej časti Atocha asi desať minút pešej chôdze od stanice Atocha Renfe, kam jazdia vlaky z terminálu T4. Pomocou Airbnb sa nám podarilo nájsť si izbu v byte manželov Maura a Carmen. Mauro vedel veľmi dobre anglicky a ochotne nám vysvetlil, ako sa pohybovať v meste. Izba bola trochu malá, ale chodili sme sem iba prespať, takže nám to nevadilo. Navyše bola vybavená klimatizáciou, čo bolo počas doby nášho pobytu vyslovene otázkou prežitia. Denné teploty sa pohybovali v rozmedzí 35-40 0C.
Veľkou výhodou bolo aj to, že vďaka vynikajúcej dostupnosti do centra sme nemuseli používať mestskú dopravu. Pokiaľ chcete zistiť viac o ubytovaní u Carmen a Maura, ich ponuku nájdete na odkaze www.airbnb.com/rooms/15081528.
Pripájam aj link na zľavu pre nové registrácie:
www.airbnb.com/c/klaudias75

Pamiatky

Na spoznávanie Madridu sme mali vyhradené dva dni. Vzhľadom k tomu, čo sa tu dá vidieť, to bolo postačujúce. Ak plánujete navštíviť obrazové galérie, prípadne vystúpenie flamenca v špecializovaných reštauráciách, tzv. tableo, odporúčam predĺžiť si pobyt na tri dni.

Deň 1

Náš byt mal výhodnú polohu aj z hľadiska dostupnosti galérií. Na rovnakej ulici bolo Museo Reina Sophia, kde sú vystavené významné diela Pabla Picassa alebo Salvadora Dalího. Neďaleko je i ďalšia z významných galérií Museo del Prado s dielami od Velasquéza, El Greca, či Rubensa.
Prehliadku Madridu odporúčam začať v parku Retiro (Park del Buen Retiro), kde sa večer stretáva veľa obyvateľov mesta, aby sa venovali športu a oddychu. My sme si sem prišli oddýchnuť večer po prílete. Nachádza sa tu Monument Alfonza XII., okolo ktorého je utvorené umelé jazierko. Po jazere sa dá za poplatok povoziť loďkou. Ozdobou parku je aj sklenený Kryštáľový palác (Palacio de Cristal). Pred palácom sa nachádza jazierko, na ktorom sa síce nepovozíte, ale môžete tu obdivovať čierne labute, či korytnačky.
V blízkosti parku sme si mohli pozrieť kamennú bránu Puerta de Alcala. Neďaleko sa nachádza aj nádherný Palacio Cibelles s pôsobivou fontánou.

Deň 2

Na ďalší deň sme si urobili prechádzku do centra. Bola som sklamaná, keď som zistila, že budova so slnečnými hodinami na Puerta del Sol je tento rok v rekonštrukcií. Toto námestie totiž patrí k najkrajším v Španielsku. Vynahradila nám to aspoň Plaza Mayor. Po obvode námestia sa nachádza niekoľko kaviarničiek, kde si môžete užiť posedenie pri káve.
Pokračovali sme na Plaza de Villa s krásnymi renesančnými budovami. Odtiaľ to už nebolo ďaleko ku Katedrále Panny Márie Almudenskej (Catedral de Almudena).  Veľmi sa mi páčili hlavne rôznorodo sfarbené stropy a Oltár Panny Márie Almudenskej v bočnej časti. Architektúra chrámu mala pre mňa veľmi osobité čaro. Navyše sa tu v roku 2004 konala aj svadba súčasného španielskeho kráľa Felipeho VI. s bývalou televíznou moderátorkou Letiziou Ortiz. Odporúčam tiež navštíviť kryptu, do ktorej sa vchádza z bočnej časti ulice. Vstup do katedrály a krypty je zdarma.

Naproti katedrále sa nachádza Kráľovský palác (Palacio Real de Madrid). Keď som ho uvidela, cítila som trochu deja-vu. Ako keby som videla obdobu Buckinghamskému paláca v Londýne! Rozhodne však môžem odporučiť návštevu interiéru. Palác je zariadený honosne, komnaty hýria farbami a prepychovým nábytkom. Páčila sa mi i rozsiahla zbrojnica s množstvom brnení a dobovými zbraňami. Môžete sa prejsť po schodoch, po ktorých bežne schádza španielsky kráľ, keď víta štátne návštevy. Vstupné sa mi na európske pomery nezdalo drahé (11 eur bez audiosprievodcu). Napríklad vstup do Schönbrunnského zámku vo Viedni bol drahší a jeho expozícia nebola ani zďaleka taká zaujímavá. Ak sa vám za vstup predsa len nechce utrácať, dá sa sem dostať aj zdarma, a to v pondelok až štvrtok od 18 do 20 (máj-september), od októbra do apríla medzi 16-18. Ak si chcete prezrieť palác z inej perspektívy, navštívte aj priľahlú záhradu (vstup zdarma).

V blízkosti palácového komplexu sa nachádza menší park s názvom Parque del Oeste . Chcela som tu vidieť predovšetkým chrám Templo de Debod, ktorý bol do Madridu presunutý z Egypta na začiatku 70. rokov 20. storočia a sprístupnený pre verejnosť v roku 1972. Z parku je navyše nádherný výhľad na Almudenskú katedrálu.

Dúfam, že článok bude prínosom nielen pre turistov, ktorí sa do Madridu chystajú, ale aj inšpiráciou pre tých, ktorí návštevu tohto nádherného miesta ešte len zvažujú. Budem sa tešiť na prípadné reakcie.

Text: Klaudia Schery

Foto: Miroslav Schery

One thought on “Madrid – ako si užiť španielsku metropolu za dva dni?